Wat is er na of naast Stage 1 nog meer mogelijk?

Een hele hoop. Ik zou haast zeggen dat het te veel is om op te noemen 😉 Ik ben in staat om voor vrijwel alle softwaregerelateerde problemen een oplossing te bieden. Hieronder volgt een aantal voorbeelden:

Rev limiter: Ik ben in staat om de toerenbegrenzer van jouw auto aan te passen. Zowel naar boven als naar beneden, dus niet alleen leuk voor de racers onder ons maar misschien nog wel interessanter voor bedrijfstechnische doeleinden. Denk hierbij aan de eigenaar van het autoverhuurbedrijf die het eigenlijk helemaal niet zo leuk vindt dat jij pas schakelt als de motor zich al enige tijd in het rode toerengebied bevindt…

Wist je trouwens dat de raceauto’s van Bleekemolen dit ook hebben? Hier mag je je dan zelf een aantal rondes onder begeleiding even heerlijk uitleven op het circuit van Zandvoort. Het is wel zo dat de toerenteller al wat eerder ingrijpt dan bij de rode nummers van de toerenteller…Hoe ik dit weet vraag je je af? Daar laat ik me verder niet over uit maar het was een geweldige ervaring.

Vmax off: Vmax: Ook wel de maximumsnelheid van de auto genoemd. Deze is vaak begrensd en die begrenzer kan ik er voor je afhalen. Dit alles gebeurt softwarematig.

Vmax limiter: Ook de andere kant op kunnen we spelen met de begrenzer van de maximale snelheid. Dit is weer iets wat bedrijfstechnisch erg van pas zou kunnen komen. Je wilt natuurlijk wel dat je personeel zich enigszins aan de regels houdt, nietwaar?

AdBlue uitschakelen: Mocht je een probleem krijgen met het AdBlue systeem is dit vaak een erg dure reparatie. Ook is het zo dat de motor in sommige gevallen niet meer start en je dus niet meer verder kunt rijden totdat je de dure reparatie hebt uit laten voeren. Gelukkig kan ik hier ook een andere oplossing voor aanbieden, namelijk het permanent uitschakelen van het AdBlue systeem, inclusief alle bijbehorende sensoren. Zo rijdt u voor een stuk minder geld gewoon weer op de oude vertrouwde manier verder.

Anti lag: Anti lag zorgt ervoor dat je turbo op druk blijft terwijl de gasklep nog niet geheel geopend is. Het is ontwikkeld om het wel bekende turbo gat te verkleinen. Ontstaan in de rally racerij maar nu beschikbaar voor iedereen!

Cilinder on demand uitschakelen: Bij een aantal modellen worden er onder bepaalde omstandigheden cilinders uitgeschakeld. Als gevolg hiervan rijdt de auto zuiniger en stoot de auto minder uit. Prachtige uitvinding dus zou je zeggen. Helaas is niet iedereen hierover te spreken. Vooral de tussen acceleraties worden als minder prettig ervaren. Ondanks dat de fabrikanten beloven dat je er niks van zult voelen zodra de cilinders zich weer inschakelen, is dit helaas niet volledig waar. Gelukkig heb ik de oplossing: ik schakel het systeem gewoon voor je uit! De auto zal weer gewoon ten alle tijde reageren op het gas en met het brandstofverbruik valt het echt wel mee. Zeker in combinatie met een Stage 1 Tune waarvan je auto sowieso al een stukje zuiniger, vlotter en soepeler zal gaan rijden.

DPF uitschrijven: De roetfilter kan bij sommige auto’s voor veel nare problemen zorgen. Het is ook een duur onderdeel van de auto indien het vervangen zou moeten worden. Je kunt er ook voor kiezen om de roetfilter en de bijbehorende foutcodes permanent te laten uitprogrammeren. Het vermogen van de auto zal er gewoon zijn en de roetfilter zal niet meer regenereren.

Pops and Bangs: De naam zegt het al hè? Lekker hoor die knallen uit je uitlaat maar het zorgt ook nog voor iets betere prestaties. Bij het loslaten van je gaspedaal wordt normaal gesproken de brandstoftoevoer gestopt. Dit is bij Pops and Bangs anders. Daarbij wordt nog een kleine hoeveelheid brandstof doorgelaten en in combinatie met een iets vertraagde ontsteking, resulteert dit in een lekkere knal uit je uitlaat. Wat je qua prestaties zult merken is dat de turbo beter op druk blijft en je zult daardoor een betere gasrespons ervaren bij tussenacceleraties. Het is voor het behoud van je katalysator niet het beste om te doen. Ik raad altijd aan om dit te doen als je een sport of een open katalysator hebt. Die kunnen er een stuk beter tegen. Bij sommige modellen is het mogelijk om de Pops and Bangs te programmeren onder bijvoorbeeld de ‘Sport knop’ van de auto en kun je er dus voor kiezen om de Pops and Bangs ‘aan’ of ‘uit’ te schakelen.